Cara Belajar Programming C/C++ Dengan Hebatnya

Assalammualaikum,

Maaflah jika post ini agak membosankan tatkala saya juga terasa bosan maka saya bercadang untuk menulis. Tetapi saya menulis artikel ini untuk dikongsi bersama anda semua atau pencari tips-tips untuk menjadi hebat dalam Programming C/C++ terutama khas kepada pelajar-pelajar yang sedang belajar di universiti atau sesiapa jua. Kebanyakan tips ini diperoleh oleh supervisor saya yang ternyata saya rasa membantu meningkatkan minat pelajar kepada pengaturcaraan

Baiklah, seperti yang kita tahu, apabila kita mahu memulakan programming, kita mesti ada perisiannya. Pendek kata, samada Borland C atau Visual C++. Pastikan anda memasangnya terlebih dahulu.Oh ya Visual Studio 11 sedang dalam proses untuk diterbitkan pada penghujung tahun 2012 (dijangka)

Seterusnya apa yang perlu anda buat adalah anda menggunakan Google untuk mencari sample source code paling mudah ataupun menggunakan nota yang dibuat oleh pensyarah anda. Sebenarnya ianya pasti amat membosankan kerana ianya terlalu senang dengan hello world sahaja. Tetapi percayalah, anda perlu hapuskan perasaan bosan tersebut dan mulakan dari awal.

Oleh sebab itu untuk pelajar saya, saya suruh dia runkan kesemua source code yang di laman web ini http://www.swiftless.com dan saya mahu dia tunjukkan setakat mana dia boleh runkan source code tersebut. Website tersebut memuatkan cara menggunakan OpenGL bersama-sama pengaturcaraan C++. Tidak perlu risau tahu atau tidak penggunaan source code tersebut.

Seterusnya, setelah berjaya runkan setiap source code tersebut. Maka anda perlu diberi tugasan. Oleh sebab itu pensyarah perlu aktif dalam mengajar subjek programming ini dan bukan sekadar dalam slide powerpoint. Sebaliknya tunjukkan secara live bagaimana anda menulis dari awal sehingga akhir sesuatu sample program tersebut di dalam kelas. Sebagai pelajar, kita harusĀ berusaha membuatnya.

Kemudian, bagi tugasan yang perlu dijawab dalam masa 5 minit untuk mengubahsuaikan source code tersebut menggunakan topik yang dipelajari pada hari tersebut. Tugas anda adalah untuk monitor semua pelajar tersebut dan cuba lihat siapa yang lemah dalam mengubahsuaikan source code tersebut. Teruskan dengan another 5 minutes challenge dan sehingga tertapisnya siapa yang lemah dan siapa yang hebat. Tujuannya supaya kita boleh memberi tumpuan yang lebih kepada yang lemah dan kurang kepada yang sudah hebat. Bukan semua dapat menguasai dengan baik bidang pengaturcaraan ini, oleh itu kita perlu saling membantu antara satu sama lain.

Cara seterusnya adalah dengan sentiasa mencari idea bagaimana untuk membuat sesuatu perisian yang memudahkan tugas anda. Sebagai contoh, Visual C++ menggunakan .NET Framework boleh digunakan untuk membuat perisian Vending Machine, Driving Simulator dan sebagainya. Apa yang harus anda tekankan disini adalah menanamkan minat kerana tanpa minat ianya tidak berguna jua.

Pastikan anda tidak meninggalkan pembelajaran pengaturcaraan ini terlalu lama kerana kelak ianya membuatkan anda malas dan akhirnya anda sudah bosan dengen pengaturcaraan. Sebaliknya, cuba setiap minggu anda libatkan diri dengan pengaturcaraan kerana dengan itu anda dapat mem”polish” skill pengaturcaraan anda secara berkala.

 

About these ads
About

Research and Academician

Tagged with:
Posted in Belajar C++

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 781 other followers

%d bloggers like this: