Assalammualaikum,

Pada raya kali ini, saya ingin membuat entry berkaitan 3 hari berhari raya pada 1432 Hijrah

Hampir seminggu menjelang raya, hujan turun hampir setiap hari pada pagi dan petang.

Namun, pada hari pertama raya hingga hari ini (hari ketiga). Alhamdulillah cuaca sangat baik dan sangat cerah. Dapat beraya di kampung halaman dan juga melakukan kunjungan ke Perak dengan senang.

Tapi, seperti biasa, kesesakan berlaku di Jitra ini kerana banyak kenderaan luar keluar dan masuk melawat sanak saudara. Dahulu, 10 ke 15 tahun yang lepas, jumlah kereta amat sedikit dan jalan pun hanya single lane sahaja. Mudah untuk saya pergi ke sekolah dan tanpa sebarang kesusahan atau kepayahan menyeberangi jalan kerana kereta memang sedikit.Mungkin 10% dari sekarang. Secara purata katakan jumlah kereta yang melintas di hadapan saya pada 1996 dalam masa 5 minit pada waktu 6.30 petang adalah sebanyak 30 buah(tidak termasuk motosikal). Tetapi sekarang sudah bertambah menjadi 200-300 buah kereta dalam waktu dan masa yang sama kecuali berlainan tarikh sahaja iaitu 2011 (15 tahun yang lepas). Jadi, untuk naik basikal ke Jitra, kena benar2 berhati-hati.

Ini menunjukkan terdapat warga Jitra yang sudah tamat sekolah dan bekerja dengan mantap di luar sana dan mampu mempunyai kereta dan pulang berhari raya. Maka menunjukkan Jitra melahirkan ramai pekerja-pekerja dan orang-orang yang mantap dan berkaliber. Tempat lain pun pastilah hampir sama bahkan mungkin lebih banyak lagi peratusan peningkatannya berbanding di Jitra mungkin.

Jalan raya pula jika tiga lane pun sudah tidak mencukupi. percaya atau tidak, buatlah sampai 100 lane pun, tidak akan cukup juga kerana sifat manusia itu mungkin tidak pernah cukup dan puas termasuklah diri saya sendiri mungkin.

Antara intipati2 Syawal kali ini adalah:-

1) Terdapat banyak orang menaiki motosikal dan membawanya tanpa helmet. Mereka mencelah-celah dan tidak memikirkan keselamatan mereka sendiri. Dan terbukti kemalangan melibatkan motosikal sentiasa berada di tangga No.1 dalam kemalangan jalan raya di Malaysia tercinta ini.

2) Mercun. Sungguh tidak faham ada ibubapa yang tidak melarang langsung anak mereka main mercun bahkan mereka juga main bersama. Membakar duit sahaja dan merugikan duit. Katakan satu mercun itu RM10 (yang jenis sederhana mahal sedikit), jadi kalau ada 10 kali bakar bermaksud RM100 sudah dileburkan.

3) Sebaiknya kita menggunakan waktu yang ada di hari raya ini untuk menziarahi sanak saudara kerana anda mendapat pahala jika melawat/menziarahi sanak saudara/jiran tetangga/dll.

Cukup setakat ini sahaja, feel free to comment anything on my website. Thanks.

About the Author razorjr

Research and Academician

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s