Assalammualaikum,

Kali ini saya ingin berbicara mengenai perjalanan kehidupan ini yang penuh pelbagai ragam dan juga tindakbalas keluarga terhadapnya.

Saya ada membaca berita Harian Metro dimana individu-individu warga emas ini mengatakan dalam tempoh beberapa tahun, duit hampir 1 juta habis dibelanjakan begitu sahaja oleh anak2 yang tidak bertanggungjawab. Di sini kita perlu lihat beberapa aspek yang lain.

Saya sendiri sebagai anak kepada seorang ibu tidak mungkin akan membuat perkara sedemikian kerana harta yang datang secara tiba-tiba ini akan menjadikan diri ini mungkin riak dan lupa daratan. Oleh itu, segala harta pusaka peninggalan arwah ayah saya diserahkan secara bulat-bulat dan ikhlas kepada ibu saya. Dan begitu juga adik-beradik yang lain.

Sini kita tengok, apakah sebabnya seorang anak atau beberapa anak mungkin merembat duit itu secara sah atau tidak. Ada kemungkinan mereka memang memerlukan duit untuk anak yang sangat sakit, atau mereka sendiri sakit, baru memimjam duit tersebut tetapi dibayar secara beransur-ansur dan diletakkan di dalam bank ibunya, atau mungkin mereka sengaja berniat mengabiskan duit tersebut dengan membeli benda-benda mewah, melancong dan sebagainya.

Didikan, dan doa kepada Allah S.W.T..

Jika didikan kita betul insyaAllah anak kita sentiasa akan bersikap baik dan kita sendiri akan bersikap baik. Jika dilihat betul2. Si bapa sendiri bermain mercun dan tidak melarang anak2nya daripada bermain mercun. Jadi siapa yang silap sekarang?

Contoh lain:-

  • Bapa atau Ibu itu sendiri membawa laju-laju kenderaan tetapi melarang anak bawak laju-laju, bagi signal time potong, jangan potong semasa double line, dan sebagainya. Bahkan Bapa atau Ibu itu sendiri tidak memakai helmet ketika membawa motor. Jadi anda expect something nice from your son/daughter? Forget about it if you are the one that champion in it.
  • Makanan yang dimakan juga diambil sambil lewa. Tidak peduli halal atau haram menyebabkan anak pun dibesarkan dalam keadaan yang tidak menentu. Hasilnya pasti anak tersebut ada elemen2 negatif di dalam dirinya.
  • Rakan-rakan yang dikawan oleh anak2 juga perlu dikawal. Mengapa saya sering mengatakan ibu bapa itu sebagai main factor, sebab ibu bapa tidak mengawal cara anak2 berkawan. Dengan siapa berkawan, apakah jenis kawannya dan sebagainya. Tiada kawalan.

Terdapat banyak lagi faktor lain yang menyebabkan seseorang itu menjadi tidak menjadi disebabkan faktor dia dibesarkan. Jika dibesarkan dan dididik secara betul dan mengikut sunnah dan Al-Quran, insyaAllah akan terpeliharalah anak-anak tersebut daripada unsur-unsur yang tidak baik. Kita juga terpelihara dari segala anasir-anasir buruk daripada menimpa diri kita.

Anak-anak akan mewarisi apa yang kita ada pada diri kita. bersiap sedialah memperbetulkan mereka kerana sifat-sifat itu kebanyakkannya lahir dari diri kita sendiri. Siapa lagi yang membentuk anak kita yang paling utama melainkan ibu bapa itu sendiri. Jika seorang bibiklah yang membentuk anak kita, maka anak kita dibesarkan dan dididik oleh seorang bibik lebih daripada ibubapanya. Silap2 jika ibubapa itu lebih ganas dan asyik kerja 24 jam sahaja, tetapi pembantu rumah membesarkan dengan didikan Al-Quran dan Sunnah, maka insyaAllah anak itu jadi lebih baik dari ibu atau bapanya. Semuanya bergantung kepada dengan siapa kita dibesarkan.

Tapi harus diingat, sebenarnya anak atau rezeki merupakan suatu ujian besar daripada Allah S.W.T. kepada kita. Bagaimana kita hendak mencorakkannya adalah terserah kepada kita dengan pertolongan dari Allah S.W.T. dan doa kepada Allah S.W.T.

September 3, 2011 – Syawal 5, 1432 Hijrah – 4.19 am – Saturday – KL

About the Author razorjr

Research and Academician

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s