Bandung Hari Pertama

Assalammualaikum,

Kami bangun jam 3 pagi dan bersiap-siap menuju ke KLIA 2,

Seperti biasa, saya meletakkan kereta dan sememangnya apabila balik kelak bayaran parkingnya mungkin mencecah RM200. Tetapi tidak mengapa yang penting ianya selamat.

Dalam jam 6.20 pagi (setelah solat sebelumnya), kami menaiki pesawat Air Asia 416 dan tiba di Bandung (waktu Bandung) dalam jam 8.00 pagi.

Airportnya agak biasa dan pengambilan bagasi agak biasa.

Seterusnya, kami bergerak ke hotel menaiki Avanza baru yang berharga 140 juta rupiah sahaja (dalam RM40++ ribu sahaja) dan check in di Aston Braga.

Saya sempat melihat sekitar tempat persidangan berlangsung dan amat baik sekali progressnya.

Setelah meletak barang, kami membeli belah sedikit di Pasar Baru.

Setelah ke Pasar Baru, kami pergi makan di sebuah restoran masakan Padang. Harganya agak biasa dan sama seperti di Malaysia. (sekitar RM30++)

Kemudian, saya, isteri dan anak berehat di hotel sementara menunggu untuk ke rumah kain yang saya rasakan tiada apa yang kami suka di sana. Mungkin orang l

ain berminat kot. Tetapi bukan bagi kami.

Kami terus ke restoran Belacan makan malam.

Dan seterusnya berjalan-jalan sekitar kawasan restoran Belacan di mana ada banyak kedai pakaian dan gedung membeli belah.

Lihat gambar2 yang saya upload.

 

DSC_0348 DSC_0352 DSC_0356 DSC_0357 DSC_0361 DSC_0366 DSC_0367 DSC_0368 DSC_0369 DSC_0370 DSC_0372 DSC_0388 DSC_0305 DSC_0315 DSC_0331 DSC_0392 DSC_0393 DSC_0413 DSC_0431 DSC_0432 DSC_0433 DSC_0434 DSC_0346 DSC_0380 DSC_0400 DSC_0407 DSC_0415

 

April 2014

Assalammualaikum,

Pada pertengahan april nanti, genap 2 tahun anak saya dan alhamdulillah, segala detik2 membesarkan anak telah berjaya ditempuhi dengan sabar dan menyeronokkan.

Sebenarnya, saya sendiri mendapati bahawa, kita memarahi anak itu bukan sebab tidak sayang pada anak tersebut, tetapi adalah lebih untuk mendidik.

Jadi, saya tahu apa sebab arwah ayah saya dahulu begitu garang dengan anak-anaknya dalam proses membesarkan dan mendidik kami.

Mungkin saya tidak menjadi seorang yang berguna seperti hari ini jika tidak kerana kegarangan dan ketegasan ayah saya dulu.

Saya menyedari, anak ini bukan boleh sekadar dimanjakan, tetapi perlu diberi penegasan.

Jika tidak, jadilah anakku sazali yang langsung tidak dipukul kerana sering dimanjakan dengan pelbagai perkara.

Cuba anda lihat sendiri,

Katakan anda membiarkan pekerja anda buat apa yang disukai,

maka lambat laun sudah pasti, mengambil kesempatan terhadap apa yang boleh termasuk mengambil wang syarikat sesuka hati.

Ini berlaku terhadap masyarakat kita kerana penegasan itu tiada.

Dibiarkan sahaja anak2 dan budak2 bermain tanpa penegasan.

Saya sendiri lihat, bagaimana ibubapa membiarkan sahaja anak2 mereka berlawan sesama sendiri dan bersikap tidak bertanggungjawab.

Membuang sampah tanpa dimarahi, melanggar dan merosakkan harta awam tanpa dimarahi.

Ya, ini saya lihat dengan mata sendiri sepanjang pengalaman ada anak ini.

Anda lihatlah nanti, 20 ke 30 tahun akan datang, jika tidak diperbetulkan, akan rosak budak tersebut.

Saya sendiri akui saya dahulu pun agak nakal,

tetapi saya berubah disebabkan sekeliling yang menasihati dan juga membimbing saya.

bagaimana agaknya jika tidak dibimbing dengan betul atau persekitaran tidak memainkan peranan

Oleh itu, kita kena sentiasa berterima kasih kepada masyarakat

Walaupun kita mendidik anak sedaya upaya, masyarakat juga perlu mendidik mereka.

Bukan sekadar kita sahaja.

Kita tak tahu apa yang berlaku di sekolah, di jalanan dan sebagainya.

Maka kita kena doa dari sekarang dan memastikan masyarakat juga baik.

Kenali jiran dan berbaik. Dan jika jiran tidak baik, maka baikkan dia.

Pastikan semua tahu kepentingan berjiran.

Mulakan sekarang dengan berjiran.

Jika dah ada rumah sendiri dan tetap, start dengan jiran sebelah secara berjiran.

berjiran juga ada batas, kerana nanti ada jiran mengambil kesempatan.

Maka perlu ada pemikiran kreatif dan inovatif dalam berjiran.

Tidak mengikut sahaja.

Disitu perlu wujudnya kesederhanaan dan KEBIJAKSANAAN.

InsyaAllah, hidup akan lebih bahagia.

Pesanan saya, didiklah anak semasa mereka kecil ini dengan elok.

Selalu luangkan masa dengan keluarga semasa mereka masih kecil.

kelak dan besar mereka akan ada kerja sendiri dan jarang pulang ke rumah.

Rumah yang besar tetap menjadi kecil.

Tetapi rumah yang aman tetap besar walaupun kecil.

Pastikan isinya berkualiti, dan bukan saiz rumah penentu segalanya, bukan duit penentu segalanya.

Tapi, kemanusiaan itu yang penting dalam mendapat keredhaan dan rahmat Allah S.W.T.

Itu matlamat kita untuk akhirat yang kekal abadi.

InsyaAllah.

Hari Kedua Langkawi

Salam,

Untuk hari kedua, tidak banyak aktiviti berlaku kecuali bab coklat dan makan laksa.

Pada sebelah paginya, saya sarapan sekali lagi sarapan nasi campur tetapi kali ini di restoran adik kepada owner Restoran Abbas di kawasan perumahan mertua saya di KL.

DSC_0003

 

Budak yang semakin sihat dan kuat tengah tido sebelum gerak sarapan

Kira di Langkawi ni, adik dia buat bisnes makan.

Jadi, setelah makan di restoran ini, kami pulang ke apartment kami dan berehat sebelum jam 2 petang keluar ke Kompleks HIG di Pekan Kuah.

DSC_0013

Kompleks HIG di Pekan Kuah

DSC_0018

Ada di antara pinggan mangkuk sini harga riban-riban

DSC_0033

Berbaris mencari coklat

DSC_0059

HIG

DSC_0066

 

Troli Baru

Banyak juga coklat di beli.

Tetapi saya beli sikit aje sebab beli banyak bukan makan tiap-tiap hari.

Selepas itu, kami bergerak pula makan Laksa berdekatan Pantai Chenang.

Macam biasa, yang turun ke laut saya dan anak saya sahaja dan yang lain makan laksa

Saya dah memang agak, sebenarnya selepas umur anda mencecah 15 tahun dan ke atas,

kadar bermain air laut itu adalah semakin kurang dan ianya akan berlaku semula sekiranya ada anak-anak kecil.

Itupun kalau emak dan bapaknya jenis main air laut dan jenis nak bawak anak main air laut ataupun anak tak takut air laut.

Ataupun bila bersama-sama rakan2.

DSC_0085

Laksa yang sedap dan menyelerakan

DSC_0099

Sekitar Resort World, Langkawi

DSC_0118

 

Kotak

Selepas itu, kami segera jalan-jalan sedikit sekitar Resort World dan pulang ke apartment selepas itu.

Malam harinya, saya dan isteri serta anak bawak mak mertua ke sekitar kompleks HIG kerana membeli t-shirt2 Langkawi

Saya sempat singgah makan di sebuah restoran di Pekan Kuah sambil tengok Maharaja Lawak Mega 2013.

Buat lawak dapat setengah juta.

Tak ke terbaik ke tu?

Pencetus Ummah tak pasti banyak mana tetapi jauh lebih sedikit kot.

Apa nak buat, bukan kita yang sponsor duit. Jadi, anda perlu jadi kaya dan sponsor pencetus ummah bagi dapat duit banyak sikit.

Anda kena tahu, yang sponsor duit ratus ribu adalah syarikat2 yang sebenarnya menaja iklan semasa sesi Maharaja Lawak berlangsung sepanjang tahun.

Mungkin syarikat televisyen mengeluarkan modal untuk tertentu tetapi ada yang dari sponsor-sponsor.

Baiklah, difahamkan hari ini (8 Feb) jam 8 pagi akan gerak berjalan-jalan.

Kita tunggu dan lihat.