Jitra

Assalammualaikum

Alhamdulillah aku dah selamat sampai rumah aku. Setelah balik ke Jitra dari Khamis lepas.

Jitra

Aku duduk sini bukan 100% dari kecik.

Tapi majoritinya di sini sehinggalah masuk asrama Tingkatan 4.

Jitra ni dulu kecik.

Ya la if dari zaman mak aku lagi la kelapa sawit aje kot.

Tapi ni nak kira dari zaman aku.

Masa aku gi sekolah dulu2, aku naik gerek ataupun orang panggil dia basikal.

Jam 6.30 pagi dah gerak dah.

Jalan mana sibuk pun.

Semua single lane aje.

Time tu rasa slow aje kot movement.

Mana la ada lagi smartphone

Takdak.

Evolusi smartphone ni bermula seawal zaman facebook kot ataupun zaman 2010 ke atas.

2000 ke atas semuanya memang dah ada phone tapi bukan smart sangat pun.

Berbalik kepada Jitra.

Sekarang macam2 dah ada.

Jalan dah sibuk.

Kereta dah hebat2.

Rumah mahal2 dah.

Makan jangan cakap la hangpa takkan kebuluq kot.

Ada duit ada aja kedai makan.

Balik kampung ni seronok sangat

Lima hari empat malam tu sangat bermakna.

Kampung adalah tempat mendamaikan.

Sebab tu aku target tiga atau empat bulan sekali akan balik kampung.

Sekolah Kebangsaan Jitra 2

Assalamualaikum,

Sebentar tadi saya baru sahaja lepas melawat sekolah lama saya iaitu Sekolah Kebangsaan Jitra 2 di Pekan Jitra.

Dari segi bangunan tiada pertambahan bilik darjah tetapi ada pertambahan bangunan makmal komputer dan surau.

Sudah 20 tahu saya meninggalkan sekolah ini iaitu dari 1997 dan kembali melawat pada hari ini di tahun 2017.

Dari segi sejarah, sekolah ini pada mulanya menumpang di Sekolah Kebangsaan Jitra 1 dan berpindah ke Bangunan sendiri pada awal 1997. Saya UPSR di situ pada 1997 untuk batch UPSR pertama di bangunan baru.

Alhamdulillah sempat berjumpa seorang guru yang masih berada disitu sejak tahun 1997 iaitu Cikgu Shaharudin yang mengajar kelas saya Kemahiran Hidup tetapi sekarang mengajar kelas makmal komputer (di mana pada zaman saya tiada lagi subjek ini)

Difahamkan juga Cikgu Azizah yang sezaman dengan Cikgu Shaharudin juga antara dua orang yang masih disini. Saya rasa Cikgu Azizah ini mengajar saya Bahasa Melayu kot di SKJ II ni. Cuma saya tak berkesempatan nak jumpa beliau.

Demikianlah serba sedikit dan insyaAllah akan cuba melawat lagi sekolah dari semasa ke semasa. 

– UPSR 1997 SKJ II

5 Februari 2017. Ahad. Jitra, Kedah