Salam,

Apa yang saya nak bgtau disini mungkin sesuatu yang benar2 pada pendapat aku sangat berguna.

1. Fakta pertama adalah setelah tiga larian ni maka dapat disahkan. Untuk dapat masa terbaik mesti berlatih berlari sama atau hampir seperti distance yang kita hendak lari. Contohnya, masuk 21km so mesti berlatih selalu 10 km seminggu sekali ke, 15km ke. If tak jadi mcm aku. Berlatih 5km tp percayalah akan pancit masa km ke belas2. Walaupun maintain pace

2. Makan dan carbo load. Korang tak makan abis la. Silap besar. Aku makan tp jam 1 ptg. Malam tu lapau tapi lari jugak. Terlupa nak makan.

3. Maintain pace adalah sangat terbaik. Tobat lahum jika main sebat aje lari mesti pancit punya.

4. Panaskan badan dulu. Ni memang kene buat. Tak buat mmg cramp ler kaki.

So diatas tu merupakan pendapat aku. TAK GUNA laju untuk 5 km tapi pancit bila 21km. Sebabnya mudah aje sebab otot tak biasa.

Kene kerapkan berlatih short long distance.

Contoh:

Isnin buat. 5km ke 8km

Selasa buat 3km ke 5km

Rabu buat 5 km ke 8km

Khamis buat 3 km ke 5km

Jumaat rehat

Sabtu bantai 10-15km

Ahad buat 3km atau jogging santai

Repeat selama sebulan dua.

About the Author razorjr

Research and Academician

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s