Assalammualaikum,

Saya teringat lagi saat SBPA diperkenalkan dan penuh rahsia dari pihak JPA

Tetapi usaha itu akhirnya sia-sia juga kerana SBPA dibatalkan kerana tidak mendapat sambutan menggalakkan dari rakyat iaitu penjawat awam berkaitan kenaikan gaji.

Kerananya satu sahaja, Ada yang naik sekadar bawah RM10. Dan ada yang naik sehingga RM5000 lebih.

Tiada keadilan disitu dan kenaikan itu terlalu tinggi. Sepatutnya jurang itu jangan diluaskan sangat.

Jika mahu gaji lebih bekerjalah di Swasta. Jadi, para JUSA sebenarnya tidak perlu tergugat dengan SBPA ini dibatalkan kerana mereka pekerja kerajaan dan bukannya pekerja swasta atau membuat perniagaan untuk bergaji besar.

Kerajaan ada banyak kakitangan iaitu melebihi 1 juta dan perlu merangkumi mereka semua. Tidak boleh JUSA sahaja atau Turus sahaja.

Saya juga sempat mengambil screenshot halaman-halaman SBPA takut mereka nanti akan disabledkan dan gantikan dengan benda lain. Jadi ini sebagai kenangan dan menunjukkan KPI JPA tahun 2012 adalah SBPA Dibatalkan

Setelah segala penat lelah dan juga tak tidur malam kakitangan kerajaan nak setup gaji kita dan minta kita sign lagi, maka akhirnya tidak berguna jua.

Mungkin yang berguna adalah – belajar dari kesilapan dan jangan terburu-buru merangka sesuatu tanpa pengetahuan orang yang menerima gaji itu sendiri iaitu penjawat awam.

Ini kerana jika kita hendak beli santan maka kita pastilah pergi ke kedai kelapa dan bukannya bertanyakan kepada orang yang jual basikal.

Bayangkan jika penjual basikal merangka harga santan. Mana boleh begitu.

 Kesian juga kepada yang ingatkan gaji naik banyak dan mula tempah benda-benda mahal tetapi pada akhirnya tidak naik juga gaji kepada yang besar itu.

Moralnya,

Kuasa rakyatlah menentukan siapa memerintah. Kami sebagai rakyat yang melantik pihak2 pemimpin untuk memimpin dengan adil dan saksama. Maka itulah rakyat, kuasa rakyat iaitu penjawat awam merupakan hasil doa dan usaha selama ini.

Syabas diucapkan kepada Cuepacs dan persatuan-persatuan lain yang berganding bahu menyelesaikan isu SBPA ini.

Akhirnya SBPA dibatalkan dan SSM dipertingkatkan.

Saya memang dah agak dan musykil. Simple solution sahaja, tak perlu SBPA tetapi pertingkat SSM sudah cukup. Tetapi mereka teruskan juga dengan SBPA. JPA perlu diisi dengan golongan yang up to date dan tahu perkembangan semasa dan kuasa rakyat/penjawat awam.

**UPDATED

setakat 4.31 pm, March 09, 2012, Jumaat. Link SBPA serta halaman SBPA telah ditarik keluar oleh JPA

Berikut merupakan screenshotnya

Tiada Link SBPA lagi

About the Author razorjr

Research and Academician

2 comments

  1. salam.
    Sebenarnya isu dalam SBPA ni ialah sifta dengki dan iri hati terhadap sesama penjawat awam. tidak timbul 5 tuntutan (mengikut cuepaces) dan 7 tuntutan (seperti kata PM dalam ucapan). Adakalanya bila melibatkan gaji PA, kumpulan bawahan tetap menganggap mereka lah yang buat keje, sedangkan orang atas asyik mengarah (dah nama pun pengarah. hehehe). tetapi terfikir kah mereka, untuk menjawat jawatan di atas, bukannya keluar sahaja dari pada universiti terus duduk di atas…tetapi telah mengalami proses kematangan diri dari satu tahap/gred ke tahap yang lebih tinggi.

    Sebab tu ada kalanya terfikir apakah nilai segulung ijazah di negara kita andai gaji kakitangan bawahan dan kakitangan berijazah hanya berbeza dalam rm100 – rm300 sahaja di mana kesusahan mereka yg belajar dan menempuh alam pengajian seolah2 tidak ada maknanya. Kumpulan bawahan ingn merapatkan jurang dengan kumpulan tertinggi dan premier. Yang tersepit adalah kumpulan PnP.

    Ini disebabkan kump bergred 26-40 adaah yang paling ramai dalam cuepacs. lihat lah perbezaan antara gaji kump ijazah dan diploma yang dicadangkan oleh cuepacs dan lihat juga perbezaan gaji antara kump diploma dgn SPM. kump mana sebenarnya yang untung????

    bila melibatkan soal gaji, akan ada orang tidak berpuashati bukan setakat SBPA ni sahaja, malah sejak gaji dalam skim SSM, SSB dan juga gaji jawatankuasa kabinet dlu. istilah “yang miskin bertambah miskin, dan yang kaya bertambah kaya” seperti yang dilaung2kan adalah semata2 untuk meggagalkan SBPA, terutama dengan tunutan yang tidak munasabah antara 700 – 2500. Mereka kata tidak adil… apakah adil kalau kump bawahan naik sehingga 35% dan kumpulan lain naik hanya 15% (seperti pada pelarasaan SSM 2007 dlu). Yang ni mereka katakan adil sebab ….???
    Adil adalah meletakkan sesuatu pada tempatnya. Rasanya kenaikan 7-13% ni pun masih tidak adil ada kump yang hanya menikmati kenaikan 7,8 dan 9% sahaja. Apakah sebab gaji mereka dah besar??? Tahukah kita bagaimana kesusuhan mereka untuk mencapai ke kedudukan mereka sekarang?

    Tujuan kerjaaan mengwujudkan SBPA adalah untuk kebaikan semua PA, sebab SBPA belum bermula untuk fasa 1 (Semakan gaji), tidak termasuk lagi semakan2 lain yang akan dibuat setiap 2,3 tahun sekali. Sebenarnya kita sebagai PA yang asyik tak berpuas hati… Apakah kerja yang kita lakukan hr ini setimpal dengan desakan kita untuk menambah gaji?

    Sekadar renungan….nti sambung lagi. wslm

    1. Saya setelah membaca tulisan Tuan dan banyak point saya sangat bersetuju dengan Tuan.

      Saya dapat bayangkan, tugas sebagai Professor dan other JUSA or TURUS sangat berat sebenarnya.
      Bahkan untuk mencapai tahap sebegitu memerlukan pencapaian yang unggul sebelum bergelar sedemikian.

      Saya juga bersetuju yang kenaikan mereka sedikit kerana golongan yang banyak ini (26 – 40) yang banyak bersuara. Pensyarah apalah sangat sekitar dalam 20k ke 30k orang sahaja (jika tak silap) apatah lagi JUSA dan turus.

      SBPA sepatutnya membuatkan orang lagi bersemangat untuk mengerja ijazah atau belajar lebih dari sekarang. Bermaksud banyak ilmu dapat ditimba dan dikongsi bersama. Itu yang positifnya

      Saya pun sebenarnya hanya tidak bersetuju yang pembezaan naik terlalu tinggi. Saya tak kisah JUSA bergaji besar tetapi yang penting yang dibawah sedikit seperti yang ada Master atau PhD juga perlu kenaikan. APa gunanya DS 45 naik RM6++ sahaja berbanding JUSA naik RM5500 gaji basic mereka? Tetapi apa-apa pun saya akan berusaha ke peringkat lebih tinggi samada dengan SBPA atau tanpa SBPA. saya percaya rezeki akan diberi oleh Allah S.W.T.

      Jika JUSA naik RM5500 dan DS naik Rm500 saya bersetuju kerana itu merupakan tuntutan saya yang saya hantar ke email untuk aduan SBPA tempohari.

      Apa-apa pun, SBPA masa hadapan tetap dilaksanakan tetapi akan ditambah baikkan.

      Saya tidak 100% mengatakan SBPA tidak boleh dibuat tetapi pertingkatkan dahulu SBPA secara teratur.

      Yalah, kita tidak penuhi semua orang kepuasan hati disebabkan ianya dibuat oleh manusia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s