Assalammualaikum,

Terpanggil saya untuk memanggil diri saya sendiri untuk menceritakan perihal diri saya yang tidaklah beberapa bagus tetapi berdasarkan pengamatan dan pandangan saya.

Program

Dalam mengetuai apa jua program sekalipun, kerapkali saya diuji dengan perkara yang bagi saya sekarang saya tidak ambil peduli langsung tetapi still take it into account. Perkara tersebut adalah apabila dilantik oleh orang lain dan kemudian dipertikaikan pula oleh orang lain.

Sebagai contoh, anda bermain bola dipadang, tiba-tiba anda dipanggil oleh seorang individu A menyatakan anda diberi tanggungjawab memikul jawatan penolong jurulatih nombor 2 pada tahun 2013. Anda tidak melobi dan tidak membuat apa persediaan sekalipun kerana tidak menduga sebegitu sekali kepercayaan diberikan.

Puas bertanya dan menerima tanggungjawab tersebut dengan penuh tanggungjawab.

Tetapi malangnya ada individu lain yang nampak tidak sesuai dan bukannya mengadu kepada individu A tersebut tetapi terus berjumpa kita menyatakan kita tidak sesuai menjadi penolong  jurulatih nombor 2 untuk tahun 2013 kerana kurang pengalaman berbanding yang lain.

Ianya menjadi tanda tanya yang amat besar kepada saya.

Persoalannya adalah bukannya kita dilantik diri sendiri untuk memikul tanggungjawab tersebut tetapi ianya dilantik oleh individu A terbabit.

Jadi mengapa manusia terlalu bersikap sedemikian sehinggakan sanggup menyatakan sedemikian kepada kita sedangkan sepatutnya ianya diadukan kepada individu A terbabit?

Pada pendapat saya, saya tidak kisah samada dilantik sebagai ketua/AJK/etc atau tidak kerana saya lebih gembira kerana dapat menumpukan perkara yang saya minat berbanding kerja-kerja tambahan tersebut.

Tetapi apabila dilantik dan ianya menarik minat saya maka saya akan penuh bertanggungjawab memastikan kejayaannya.

Ini juga terjadi bila senario pengalaman atau kebolehan ditentukan dalam menentukan prestasi seseorang.

Adakah benar pengalaman sebenarnya memainkan peranan penting?

Saya berpandangan, pada zaman kini, pengalaman adalah sesuatu yang lepas (past) dan kebolehan adalah sesuatu yang sentiasa menuju ke masa hadapan. Kebolehan akan meningkat jika diikuti oleh pengalaman tetapi jika kebolehan itu sememangnya mengatasi pengalaman, maka kebolehan lagi diutamakan.

Kita mungkin mengambil masa 1 tahun untuk mahir photoshop. Tetapi ada individu lain yang mengambil masa 2 bulan sahaja untuk mahir dan jika anda mahu membandingkan tahun, maka yang 1 tahun lagi sesuai.

Tidak

Sebenarnya kita perlu adil dalam menilai, yang mahir 2 bulan dan 1 tahun kita cuba buat competition dan tengok siapa yang hebat. Boleh jadi yang 2 bulan tadi lebih hebat dan lebih fresh ideanya berbanding kita. Mereka menggunakan teknologi terkini dan perisian mereka lagi updated berbanding kita yang menggunakan komputer yang telah 1 tahun lamanya berbanding mereka yang baru beberapa bulan guna komputer dan mahir photoshop pula (contoh).

Saya tidak bersetuju langsung dengan pendapatan orang muda ini kurang hebat berbanding yang lebih tua.

Pandangan saya adalah sekiranya kebolehan mengatasi pengalaman, maka kita ambil yang berkebolehan. Tetapi yang berpengalaman jangan dilupakan.

Sebab itu dalam sesuatu kumpulan, seeloknya mengandungi kombinasi golongan muda banyak berbanding golongan yang berpengalaman. Mungkin pecahan 70% orang muda dah 30% golongan berpengalaman ini. atau apa juga kombinasi untuk melibatkan golongan muda kita.

Saya juga tidak suka terlalu banyak birokrasi sehingga menjejaskan produktiviti seseorang dengan menghasilkan surat yang pelbagai semata-mata untuk simpanan dan bersifat tidak green.

Kata kita mesti “green” tetapi terlampau banyak surat perlu dikeluarkan untuk kepuasan birokrasi.

Kesimpulannya, saya berpendapat bahawa kebolehan dan pengalaman boleh digabungkan dan sekiranya kebolehan mengatasi pengalaman, maka ambillah orang yang energetic, muda, produktif dan mampu buat kerja dengan hebat.

Ayuh buktikan bahawa golongan muda dan belia mampu bekerja lebih hebat lagi.

Sekian

Selasa April 3, 2012 – 9.20 pagi

About the Author razorjr

Research and Academician

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s